Otthon nincs mosogatógépünk - valahogy idegenkedem tőle. Viszont bent az irodában van, és minden reggel az az első, hogy lemosom a poharamról a mosogatószer szagát. A hideg kiráz a gondolattól, hogy az emberek mennyi vegyszert nyelnek le naponta a rosszul öblítő mosogatógépeknek hála. Azt hiszem, nálam ez az egyik legnagyobb érv a mosogatógépek és az azokba való tabletták ellen.
Ezért is érdekes a Finish új (?) TV reklámja, amit tegnap este volt szerencsém elkapni valamelyik csatornán. Az új spotban a Finish azzal hirdeti magát, hogy az új tablettája kevesebb vegyi anyagot tartalmaz. Az üzenetet szájba is rágja egy aranyos gyermek közreműködésével, aki mitsemsejtve és mosolyogva (!) iszik egy frissen elmosott pohárból…
Ez egy igen bátor és kockázatos lépés volt a Finish részéről. Egészen eddig ugyanis a tablettás mosogatószerek gyártói annak az értelmetlen kihívásnak próbáltak megfelelni, hogy hogyan készítsünk régi koszos edényekből újat és tisztát. Az új spot viszont egy komoly és létező problémára hívja fel a figyelmet. A képbe csak az rondít bele, hogy ezt a problémát tulajdonképp maga a mosogatógép és a tabletta okozza. Ráadásul az új Finish sem szünteti meg a jelenséget, csak csökkenti. Melyik szülőt nyugtatja meg, hogy a gyermeke ezentúl “kevesebb vegyik anyagot” juttat a szervezetébe?
Hála a Finishnek mostantól minden szülőnek horrorfilmbe illő rémálommá válik a kép, ahogy szeme-fénye mérgezi magát a patyolattiszta pohárkával. Biztos vagyok benne, hogy a reklám után rengeteg szülő kezdi el kézzel mosogatni a gyerekek után. Sőt, talán ő maga is egyre kevésbé fog szívesen inni egy mosogatószerszagú pohárból.
Természetesen nem feltétlenül öngyilkosság egy ilyen kampány, hiszen nagy lehetőség is van abban, ha egy gyártó egy teljesen új és üres versenypályán kezd el körözni. Az az üzenet azonban, hogy “kevesebb vegyi anyag” semmiképp sem elég ehhez. (Valószínűleg túl sok a vegyészmérnök abban a cégben… ) Hogy mi kell a sikerhez? Először is a probléma TELJES megoldása. Legyen az a mosogatótabletta organikus vagy bio. Készüljün zselésített mosódiófőzetből vagy mit tudom én. A másik fontos sikertényező, hogy a termék image illeszkedjen az új üzenethez. A Finish jelenleg egy kíméletlen tisztítóerőnek van pozícionálva, ami elpusztít mindent, ami nem acél, üveg vagy kerámia. És most már tudjuk, hogy az embert sem kíméli, legfeljebb lassabban öl, mint a versenytársak.