A szolgáltatás is termék

2014.01.21. 09:37

Screen Shot 2014-01-21 at 9.34.15.png

A minap arról írtam, hogy mi lehetne a termék, mint fogalom új definíciója, ha elég sokan olvasnának PontKomBlog-ot. Az élmény alapú megközelítésből részben már következik, hogy a terméket és a szolgáltatást nem érdemes egymástól megkülönböztetni. De mivel ez egy évtizedek óta húzódó diskurzus, és manapság is sokan belemennek egy-egy ilyen vitába, arra gondoltam, egy rövid posztot megér a kérdés.

A klasszikus felfogás szerint a termék az egy tárgyiasult jószág, míg a szolgáltatás tulajdonképp bérmunka. Ezzel a felfogással mindig is probléma volt, ám ennek ellenére máig nem rendeződött a kérdés úgymond hivatalosan. Például a gépjármű- vagy ingatlanbérbeadás az szolgáltatás vagy temék? Fizikailag kapok egy autót és fizetek is érte, mégis szolgáltatásnak hívják. A hanglemez értékesítésnél műanyag korongot adunk el vagy a zenész szolgáltatását? Az interneten vásárolt zene az termék. Az internetes rádió viszont már szolgáltatás. A sarki boltban vásárolt sajt árában vajon mekkora hányad annak a szolgáltatásnak a díja, hogy a lakásom közelébe szállítják az árut, és fentartanak ott egy fűtött üzletet eladókkal, hogy szinte bármikor átvehessem azt?

Az látszik, hogy fizikai terméket szolgáltatás nélkül legfeljebb egy elméleti példában lehet elképzelni, a valóságban aligha. Ráadásul a termék és a szolgáltatás egymással jól helyettesíthető. Már csak ezért sincs értelme őket megkülönböztetni. A termék mindig élőmunka felhasználásával készül el és jut el a fogyasztóhoz. Vagyis, ha úgy tetszik szolgáltatások láncolatán keresztül, amit végül ki is kell fizetni a termék árában. Ha például veszek egy házat, ami nincs kifestve, és felbérlek egy festőt a munkára, akkor végül pontosan ugyanazt a házat fogom kapni hasonló áron, mintha kifestve vásároltam volna meg.

A javaslatom az, hogy a termék legyen azaz érték, amit a vállalkozás előállít, vagyis, amit a fogyasztó megvásárol. Tehát a klasszikus szolgáltatás is termék.

Sokkal érdekesebb és lényegibb kérdés annak a vizsgálata, hogy a termék értékének mekkora hányadát adja a fizikailag megtestesült érték és mennyit az immateriális érték. Ez az a terület, ami manapság drasztikusan változik. Ugyanis az információ, a design és a brand egyre nagyobb hányadát teszik ki egy termék értékének. Könnyen belátható plédául, hogy egy hanglemez esetében az arány bőven 90% felett van (így az online zenevásárlás 100%-os immateriális hányada nem olyan nagy változás). Vagy például a márkás sportruházat esetén a vevő által kifizetett értékéknek körülbelül felét a brand (márka) adja. Igen, ez pontosan azt jelenti, hogy ugyanaz a termék logó nélkül feleannyit ér. Ahogy egy Volkswagen alkatrészekből felépített Skoda Superb is jórészt a logó miatt ér kevesebbet, mint egy Passat.

Szólj hozzá!

Címkék: szolgáltatás termék Skoda Volkswagen Passat

A bejegyzés trackback címe:

https://pontkom.blog.hu/api/trackback/id/tr745773162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása