Kedvenc Appleblogomon sorra jelennek meg a pletykák az Apple idénre várható nagy dobásáról az iWatch-ról. Mai cikkük engem is megihletett, szóval szeretnék hozzájárulni a pletykaáradathoz egy új nézőponttal. Ha a leendő eszközt a felhasználói élmény szempontjából vizsgáljuk meg, akkor elég jól körvonalazódik egy új termék. És egy meglepő következtetés.
Az nem kérdés, hogy viselhető eszközökre szükség van. Hogy miért? Mert a telefonok egyre nagyobbak. Emlékszik még valaki, amikor a technológiai fejlődés azt az igényt szolgálta ki, hogy a telefonok évről évre egyre kisebbek legyenek? Ez a valódi igény: elérhetők akarunk lenni, és el akarjuk érni a megszokott információinkat, bárhol is vagyunk. Már pedig egy 5-6 colos, 100-150 gramos telefon, ami jó esetben egy napot bír egy feltöltéssel, nem épp a mobilitás mintapéldánya. Ráadásul az is zavaros kicsit a felhasználók számára, hogy mi a különbség egy 6 colos telefon és egy 7 colos tablet között. Főleg, hogy sms helyett már csetelünk, és beszélgetésre is egyre inkább Skype-ot vagy valami hasonlót használunk.
A felhasználói igények abba az irányba mutatnak, hogy amire szükségünk van az egy táskában hordozható tablet, ami otthon vagy irodában vezeték nélkül kapcsolódik monitorra (vagy TV-re), és így teljes mértékben felváltja a PC-t. Továbbá, szükségünk van egy eszközre, ami MINDIG velünk lehet. Tehát kicsi, könnyű és sokáig bírja egy feltöltéssel. Ez a viselhető eszköz. (Azt azért aláhúznám, hogy a viselésbe szerintem az is belefér, ha elfér egy rövidnadrág legkisebb zsebében és nem kell folyton tölteni.
És itt elérkeztünk egy problémához. A felhasználói élményt nagyban befolyásolja az ember kulturális beágyazottsága, az éghajlat, az évszak, az életvitel, a foglalkozás, a kor, a nem, a vagyoni helyzet, sőt az éppen végzett tevékenység is. Nem tudom elképzelni, hogy ugyanazt az eszközt (pl. iWatch karórát) fogja viselni a párizsi matróna, az ausztrál szörfös, a texasi farmer és a berlini művész. Már csak azért sem, mert az óra sokkal inkább a stílus és a státusz kifejezésének eszköze, mint egy telefon.
Ha a fent leírtakhoz hozzátesszük, hogy az Apple az utóbbi évben egy hirtelen pálfordulással alapjaiban alakította át a kiegészítőgyártókkal kapcsolatos viszonyát, könnyen jön a következtetés. Az Apple nem egy kész eszközt fog piacra dobni, hanem egy alkatrészt, amit a licencet megvásárló kiegészítőgyártók rengeteg féle tárgyba tudnak majd beépíteni. Az Apple leszerződhet óra-, kerékpár-, autó-, ékszer és ruhagyártókkal, akik különböző igényekkel rendelkező vásárlók milliárdjait érik el azonnal, és kínálhatnak nekik iOS kompatibilis használatitárgyakat. Ezzel a lépéssel az Apple egyetlen év alatt letarolhatja a piacot, újabb lökést adva az iPhone és az iPad értékesítéseknek.
Kérdések természetesen bőven vannak a beépíthető eszköz képességei tekintetében is. Lesz-e benne például kijelző és akkumulátor vagy ezek már a szerződött gyártók hatáskörébe kerülnek?
Mit szóltok?
(Ha tetszett a cikk, like-olj minket a Facebook oldalunkon, hogy a többi is eljusson majd hozzád.)